Fire virksomheder pitchede løsninger til DFDS

COOL4SEA pitch

Fire klyngevirksomheder fik den 20. februar muligheden for at komme i direkte kontakt med et af de største og førende rederier i Nordeuropa. DFDS var inviteret af Fyns Maritime Klynge, UAS Denmark og Fondsansøgning.dk til at præsentere et hav af udfordringer, som rederiet søgte smarte og teknologiske løsninger til fra fynske virksomheder.

Et hav af udfordringer
Her kunne Fyns Maritime Klynges medlemmer pitche skræddersyede løsninger til en række områder, som DFDS inden arrangementet, havde efterlyst, at de søgte løsninger på. For eksempel var rederiet interesseret i at høre, hvordan virksomhederne kunne hjælpe dem med at reducere og overvåge CO2-udledning, gøre brug af data for at optimere på arbejdsprocesser til søs, og hvordan man kan øge sikkerheden på færger og havneområder.

Alt sammen udfordringer, som medlemmer af Fyns Maritime Klynge kom med konkrete bud på. De fire maritime klyngevirksomheder, som greb chancen for at bejle til DFDS, var COOL4SEA, KJAER DATA, Automation Lab og Callenberg. I løbet af arrangementet fik de hver især et kvarter til at fremlægge deres løsninger for projektlederen for den tekniske afdeling i DFDS, Mads Bendtsen Billesø.

Fra pitch til konkrete projekter
Iværksættervirksomheden, COOL4SEA, som har udviklet et køleanlæg, der omdanner overskudsvarme fra en motor til køling af et skib, hæftede sig især ved DFDS’ miljømæssige udfordring. Det har ført til et opfølgende møde og et tættere samarbejde.

– Arrangementet med DFDS gav os værdifuld taletid hos en potentiel stor kunde. Det er ikke altid let at blive hørt i større organisationer som lille start-up virksomhed. Efter arrangementet har vi afholdt et indledende møde med DFDS og forklaret dem om vores løsning og hvilken værdi, vi kan skabe for dem. Vi samarbejder nu omkring at finde konkrete projekter. Så alt i alt har arrangementet med DFDS været meget positivt for os, siger Christian Fonnesbæk Jensen, medejer og -stifter af COOL4SEA.

Nye forretningsmuligheder
Fyns Maritime Klynge vil også i fremtiden fokusere på at samle klyngens medlemmer til netværksmøder, hvor de kan komme tættere på potentielle kunder og opdyrke nye forretningsmuligheder.

– Virksomhederne pitchede i hinandens nærvær, så alle deltagere fik viden om hinandens produkter og services. Arrangementet var ikke kun en mulighed for at introducere et større dansk rederi for en skræddersyet løsning, men samtidig en chance for at skabe forretning og netværk i klyngen og på tværs af klynger, siger Mads Rasmussen, forretningsudvikler i Fyns Maritime Klynge.

Kontakt
For mere information kontakt forretningsudvikler Mads Rasmussen pr. mobil 2942 8385 eller mail [email protected].